Вештине које унапређују вашу каријеру

Шта ће суштински направити разлику између два кандидата за исто радно место у главама послодаваца? Независно од тога да ли говоримо о фази избора која подразумева проверу резимеа или фазу интервјуа, одређене вештине које кандидат поседује послодавци узимају у обзир више од онога што пише у радној биографији. За све кандидате који траже посао, а желе бити корак испред других, од велике је важности познавање вештина које послодавци узимају у обзир приликом одабира.

Савремена истраживања говоре о томе да се у  фирмама и службама људских ресурса верује да  данас нису најцењеније вештине које се  заснивају на самом теоретском знању и образовању, већ на личне квалитете и вештине о којима ће бити речи у овом чланку. У наредним редовима сазнајте више о овим вештинама.

Вештина комуникације (слушање, говор, писање)

Вештине комуницирања су прве на које ће послодавац да обрати пажњу. Од момента када са њима ступите у контакт, послодавац ће процењивати ваш начин комуникације.

Послодавци ће процењивати ваш облик комуницирања преко телефона, преко електронске поште, начин на који достављате своју радну биографију и пратеће писмо, како се понашате на разговору за посао и слично.

Потрудите се да свако писмо или поруку које пошаљете задовољава основне граматичке и стилске стандарде. Будите пажљиви – саслушајте шта послодавац жели да вам каже (проучите жеље послодаваца), одговорите на исте пажљиво и промишљено.

Аналитичке и истраживачке вештине

Чак иако мислите да је проблем пред вама лаган и да га брзо можете решити, савет је да не журите са одговорима и потенцијалним решењима. Анализирајте ситуацију, размислите о могућим сценаријима, и ако је могуће питајте за додатно време како бисте направили кратко истраживање, те сазнали више о постављеном проблему.

Бити аналитичан и имати изузетно јаке истраживачке вештине, утиче на мишљење послодаваца о вама. Ове вештине показују вашу одлучност, вашу способност да размислите о различитим сценаријима, односно да се поставите у различите ситуације, те говоре о вашој преданости решењу и о томе да сте сигурни у одговор. Управо овај приступ често може да направи разлику између лоше и брзе одлуке и нечега што фирми може донети огроман профит.

Флексибилност и адаптибилност

Вештина да обављате различите задатке симултано, да будете довољно флексибилни у обављању радних задатака у различитим околностима, окружењу и под различитим правилима игре, једна је од кључних вештина. Ову вештину послодавци посебно цене. Опис посла је данас прилично флуидна и променљива категорија. Гледано са стране послодавца, сваки запослени који је спреман да преузме одговорност у оваквим околностима је незамењив за неку фирму. То демонстрира индивидуалну преданост радној организацији, те утиче и на сам напредак ваше каријере.

Интерперсоналне вештине

Позната је чињеница да људско биће не живи само већ коегзистира са другим људима. Једноставно, морамо да радимо као тим. Радити у тиму или радити са клијентима, радити са људима је посебна вештина која представља предност и увек је добродошла. Вештина која вам омогућава да константно унапређујете односе са другим колегама и клијентима, по било каквим околностима, одваја вас  од других. Преко ове вештине се прелама вештина да инспиришете колеге и клијенте како би радне задатке обављали што професионалније и успешније.

Вештина доношења одлука и решавања проблема

Доношење одлука и решавање проблема је још једна вештина која се цени и тражи. Реч је дакле о вештини коришћења критичког мишљења како би се рационалисао одређени проблем. Вештина да идентификујете комплексне проблеме и сагледате релевантне информације у циљу проналажења решења, опција и начина имплементације потенцијалног решења, може да вас у великој мери издвоји од других.

Вештина планирања, организовања и приоритизације радних задатака

Делује једноставно, али особа која зна да покаже да је способна да планира и организује свој посао је веома пожељна и цењена. Обратите посебну пажњу на то како планирате извршавање задатака. Ова вештина осигурава да поштујете постављене рокове. Запослени који је у стању да прати задате рокове је увек у предности и у милости послодаваца. Поред овога битно је и да поседујете вештину која ће вам помоћи да одредите приоритете приликом решавања радних задатака.

Вештина прилагодљивости – Способност “ношења различитих шешира”

У теорији, пре запослења послодавац даје опис радног места и то би требало да буде оквир рада. У реалности, ипак, од запослених се не очекује само да се држе описаног посла, већ да обављају и друге задатке. Од запослених се очекује да буду укључени и у друге области које постоје у фирми, да познају и друге радне позиције, те да буду у стању да понуде помоћ где год је то неопходно и потребно. На крају дана, послодавци траже некога ко је спреман да ради различите ствари, у исто време, затим ангажовање на разлчитим пројектима са различитим људима и на крају од запосленог се очекује конкретан допринос радној организацији у којој привређује.

Менаџерске вештине

Менаџерским вештинама инспиришу се колеге да раде оно што је исправно. Овом вештином можете пратити њихов процес рада. У могућности сте да управљате тимом појединаца на начин да подстакнете сам прогрес у фирми, али и да подстакнете њихову жељу да раде на том месту у хармонији и слози.

Вештина обраћања пажње на детаље

Иако много људи верује да је шира слика битнија него њени делови, вештина обраћања пажње на детаље вас може издвојити од осталих. Управо овакав приступ једној фирми може да сачува много времена и да спасе неки пројекат потенцијалне катастрофе.

Вештина самопоуздања и сигурности

Kада имате самопоуздање, шаљете слику о себи која код сарадника оставља утисак познавања ситуације и радног процеса. Међутим, ако сами не верујете у своја знања, вештине и могућности, онда не можете очекивати ни од других да ће у вас веровати. Морате бити сигурни у себе јер ће вас на тај начин и друге колеге доживљавати као особу која ефективно и ефикасно делује у свакој ситуацији.

Вештина јавног обраћања

Зашто се они који су сјајни при решавању комплексних математичких функција или прикупљању информација не сналазе у пословној атмосфери? Зашто се дешава да приликом јавног обраћања често остану недоречени у налету сопственог страха и несигурности?

Вештина јавног говора, односно обраћања је једна од кључних и као таква захтева самопоуздање, доста вежбе и познавање публике којој се обраћате. Иако се појединици изузетно лако сналазе у томе по природи сопствене личности, јавни говор јесте вештина која се развија искуством и временом. На крају крајева приликом упознавања нових клијената, ви не само да представљате себе већ представљате и целу фирму. Адекватан начин јавног наступа цене не само клијенти већ и ваши предпостављени.

Вештине тактичности

Kада се нађете у разним ситуацијама врло је битно бити тактичан, посебно кад су у питању односи са клијентима, али и са колегама. Kолико год били убеђени да сте у праву или да је ваш начин размишљања бољи од колега, треба да будете свесни чињенице да не реагују сви исто на одређене проблеме. Са овим иде и сам сам приступ како се носите са проблемима у новонасталој ситуацији, било да се ради о односу са клијентима, колегама или надређенима.

Kреативност

Креативност као вештина свакако може побољшати вашу позицију на којој се налазите у фирми. Ово подразумева креативно проналажење решења проблема, резоновања протеклих искустава, а у складу са датим ресурсима. Kористећи иновативне начине размишљања у процесу рада можете променити динамику продуктивности у самој фирми, сачувати време и новац, па чак и допринети квалитету услуга које фирма нуди.

Поштовање етике и личног интегритета

Етику и моралне вредности би морали поштовати на радном месту. Од запослених се очекује да поштују етичке стандарде и норме фирме у којој раде, али и да се држе сопствених етичких уверења што би временом требало да се исплати у виду добрих резултата. Добра репутација и остварени резултати доводе до успеха у каријери.

Pадна етика

Послодавци увек траже раднике који су посвећени и страствени у решавању задатака, односно обављању свог посла. Морају бити усредсређени на проблем док не наиђу на право решење. Неки од показатеља посвећености запослених су долазак на време на радно место као и сам приступ послу. Ови фактори могу бити од значаја послодавцима при одабиру кандидата за одређену позицију.

Вештина прихватања критика

Ако особа показује позитиван став према критици (повратним информацијама) може се закључити да је спремна да учи из ње. Без обзира на старост и искуство, свакодневно учимо на послу нешто ново. Према томе увек треба бити отворен за надолазеће информације јер на тај начин можемо побољшати сопствене вештине и способности. У данашње време, послови се често мењају, а описи послова развијају, самим тим запослени на свим позицијама треба да покажу интересовање за лични напредак и учење било преко искуства, преко обуке или учењем преко критика.

Маркетиншке вештине

Познавање принципа и метода промовисања, презентовања и продаје производа и услуга је од суштинског значаја, без обзира на позицију у фирми. У сваком тренутку, можете бити суочени са ситуацијом у којој ћете морати да на прави начин испромовишете услуге или производе које ваша фирма нуди.

Било да сте суочени с тим да треба да обавите једноставан вид промоције или да исту ствар обавите у неком формалном окружењу, познавање барем основа маркетиншких стратегија, као и низа техника и система контроле продаје, могу вам помоћи у остварењу бољих резултата и већем угледу код послодавца.

Рачунарске вештине

Скоро сви послови данас захтевају основно познавање рачунара. Kако се све више, готово незамењиво, ослањамо на технологију при спровођењу свакодневних задатака, било да је то комуницирање, писање, презентовање, цртање, и тако даље, морамо бити спремни да се додатно упознамо са софтверским и хардверским сегментима рачунара.

Математичке вештине

Чак и ако ваш посао нема везе са математиком, аритметиком, геометријом, алгебром, рачуницом и статистиком, основно знање о овим појмовима може постати неопходно у неком тренутку. Унапређивање математичких вештина често представља битан сегмент при задржавању конкурентске предности на тржишту рада. Од посебне важности је статистика, ма колико год времена захтевала за израду графикона и анализу квантитативних података. Данас постоји велики број компјутерских програма који вам могу убрзати посао.

Програмерске вештине

Програмирање можете посматрати као вештину коју само неколико IT стручњака у једној организацији мора поседовати. Међутим, знање, чак и на основном нивоу компјутерског програмирања, може бити корисно па чак иако водите неки пројекат који подразумева ангажовање IT стручњака.

Познавање основног рачунарског програмирања може вам помоћи да раузмете које су вам могућности на располагању те их можете прилагодити вашим потребама, што вам омогућава бољу сарадњу са IT одељењем компаније како бисте направили напреднији систем који одговара потребама фирме или пројекта на коме радите.

Каријерни центар за студенте Београдске политехнике, децембар, 2018.